Team HaAs net buiten de prijzen op NK E-teams

Het is alweer acht jaar geleden dat onze vereniging vijfde werd op het NK E-teams, maar dankzij de samenwerking met SC Haren die vier maanden geleden leidde tot een overtuigende NOSBO-titel, waren we afgelopen zaterdag (21 mei) weer eens erbij. Plaats van handeling was ditmaal Zuid-Scharwoude; net boven Alkmaar, dus dat betekende een ritje van een kleine twee uur via de Afsluitdijk! Om 10:15 was het hele team present en kon de teamfoto gemaakt worden, en om 11:00 kon de eerste ronde beginnen.

Namens ons deden Jaël (bord 2) en Lyne (bord 3) mee, de Haren-vertegenwoordiging bestond ook nu uit Loek van der Hagen (bord 1) en Einar Sagel (bord 4). Vooraf dacht ik niet dat we bij de kanshebbers zouden horen, maar toen de indeling van de eerste ronde bekend gemaakt werd, bleken we zomaar lotingsnummer 3 te hebben! Toch nog een favorietenrol dus…

Die rol werd in de eerste twee ronden in ieder geval waargemaakt; Magnus Leidsche Rijn 2 werd met 3 – 1 verslagen en JSV Minerva zelfs met de maximale cijfers! Dat leverde in ronde 3 een leuk affiche op, namelijk een confrontatie met MSV; weliswaar geen NOSBO-vereniging, maar de spelers doen regelmatig mee aan Grand-Prix-toernooien en zijn dus behoorlijk bekend in het NOSBO-gebied. Het werd een bijzonder spannende wedstrijd: bij een 2 – 1 achterstand moest Loek een eindspel met een pion meer, maar zeer actieve stukken voor zijn tegenstander, naar de winst zien te loodsen. Daar slaagde hij, na een strijd van ruim 40 minuten, uiteindelijk in; 2 – 2 dus, het eerste puntverlies maar nog altijd een prima vijfde plaats bij het ingaan van de lunchpauze!

Helaas ging het na de pauze meteen behoorlijk mis: een 3½ – ½ nederlaag tegen SSV Klim-Op 1. Dat betekende meteen een daling van acht plaatsen in het klassement, en daardoor speelden we in ronde 5 voor het eerst niet op het podium, waar de eerste drie tafels stonden… Gelukkig werd er in ronde 5 wel weer met 3 – 1 gewonnen van Elster Toren, en dat leverde een nieuwe krachtproef op in ronde 6: de ontmoeting met VAS 1, met op bord 1 Eline Roebers, Nederlands kampioene bij zowel de E- als de D-meisjes! Na een 1 – 1 tussenstand wist Jaël een pionneneinspel met een pion meer net niet te winnen (het enige halfje dat zijn tegenstander het hele toernooi afstond trouwens!), en dus moest Loek Eline zien te verslaan om ons in de race te houden. Dat lukte niet; sterker nog, Loek ging zelfs door de vlag… Een dure nederlaag, want een top-vijf-klassering was zo goed als onmogelijk. Gelukkig werd de laatste wedstrijd tegen De Pionnetjes met 3 – 1 gewonnen, en daardoor konden we nog net de top 10 binnensluipen. Dat is toch ook lang geen slechte prestatie lijkt me!

De persoonlijke scores mogen uiteraard niet onvermeld blijven:

Loek 5½ uit 7
Jaël 4 ½ uit 7
Lyne 5 uit 7
Einar 2 uit 7

Alle vier hebben ze het wat mij betreft uitstekend gedaan, en met name wil ik Lyne een groot compliment maken, want ze had het behoorlijk druk: vrijdagmiddag thuisgekomen van schoolkamp, meteen door naar generale repetitie voor haar jaarlijkse musicaluitvoering, zaterdag de hele dag schaken en om 19:00 op de planken staan in Assen. Dat is op die leeftijd niet niks!

Bij deze nogmaals onze dank aan SC Haren voor het mogelijk maken van deze samenwerking!

ToernooisiteVerslag SC HarenFoto’s (Facebook)