Het NK teams t/m 10, Naaldwijk 10 mei

Het was al weer wat jaartjes geleden dat we op dit kampioenschap vertegenwoordigd waren, maar 10 mei was het weer eens zover. En het betekende vroeg opstaan: 6 uur eruit, 7 uur vertrekken! Bovendien stond de prijsuitreiking om half 6 gepland, dus we zouden dan pas na 8 uur weer thuis zijn …

We gingen met hetzelfde team als op het NOSBO-kampioenschap: 1. Silvia, 2. Leon, 3. Gerbert en 4. Arno. Een goed team, maar ongetwijfeld geen kampioensteam, zeker als je de opstelling van favoriet De Toren (Arnhem) bekijkt: op het eerste bord Thomas Beerdsen met zijn rating van 1658! (Dat die niet eens alles won mag een wonder heten …) Maar een top-tien-notering moest er zeker inzitten, en met een beetje geluk topvijf en een prijs.

En zo werd er gespeeld:

Ronde 1: Assen – Rijswijk

1. Silvia  - Floris Brulleman   997 1 - 0
2. Leon    - Florine Hogendoorn 470 1 - 0
3. Gerbert - Pim Hulshof            1 - 0
4. Arno    - Sebastiaan Ketting     1 - 0

Tegen dit zwakke team (gedeeld laatste) komen we geen moment in de problemen, al duurt het wel even voor iedereen gewonnen heeft. Opvallend is vooral het goede spel en de concentratie van Leon; dat ben ik niet echt van hem gewend. We staan in ieder geval voor één ronde bovenaan.

Ronde 2: HMC – Assen

1. Lennart Sinjorgo  1236 - Silvia  0 - 1
2. Dave Wildschut    1158 - Leon    0 - 1
3. Bart van der Looy  798 - Gerbert 0 - 1
4. Leon Kamp         1030 - Arno    1 - 0

Arno lijkt het slachtoffer te worden van een tactische opstelling, de rest wint soepel en zorgt voor de tweede overwinning. Nog steeds aan kop dus!

Ronde 3: Assen – SSV Klim-Op

1. Silvia  - Robin Lecomte      1373 0 - 1
2. Leon    - Wang Yang          1264 0 - 1
3. Gerbert - Jildert Denneman    945 1 - 0
4. Arno    - Quinten Raemaekers  717 1 - 0

Het eerste puntverlies komt niet geheel onverwacht, want de koplopers spelen tegen elkaar. Leon verliest snel en Silvia langzaam maar zeker, maar Gerbert en Arno redden het matchpunt.

Ronde 4: VAS 1 – Assen

1. Milo Cornelissen  1135 - Silvia  1 - 0
2. Abel Schaefers    1024 - Leon    1 - 0
3. Jonathan ten Have  894 - Gerbert 0 - 1
4. Alexander Pohle    549 - Arno    0 - 1

Hetzelfde verhaal als de vorige ronde: de topborden verliezen, de staartborden winnen. Zo eenvoudig ligt het soms.

Ronde 5: Assen – Mook

1. Silvia  - Mik van der Drift   943 1 - 0
2. Leon    - Simon van Diepen    769 1 - 0
3. Gerbert - Bas van Basten      799 1 - 0
4. Arno    - Jules van der Burgt 649 0 - 1

Arno weigert remise met een toren minder, wint die toren wel terug, maar laat zich opeens mat zetten. Dat is het enige smetje op deze match, die verder overtuigend verloopt. Silvia laat trouwens een mooi staaltje terugvechten zien: met een toren en een stuk minder weet ze haar tegenstander voor onoplosbare problemen te plaatsen. We blijven in de race voor eremetaal!

Ronde 6: Almelo – Assen

1. Jordi Leferink   1053 - Silvia  ½ - ½
2. Henk Jan van Ree 1071 - Leon    1 - 0
3. Teun Franken     1003 - Gerbert 0 - 1
4. Joost ter Braake  923 - Arno    0 - 1

Chaos: de bordjes van onze wedstrijd zijn niet geplaatst! De tweede poging mislukt ook: de bordjes worden verwisseld. Poging drie lukt wel, en zo kunnen we eindelijk spelen. Bij 2 – 1 in ons voordeel krijgt Silvia remise aangeboden, nadat haar tegenstander waarschijnlijk de winst heeft vergooid. Ook deze wedstrijd winnen we dus, en plotseling staan we gedeeld tweede!

Ronde 7: Assen – De Toren

1. Silvia  - Thomas Beerdsen  1658 0 - 1
2. Leon    - Yassine Mouhdad  1361 ½ - ½
3. Gerbert - Quirine Naber    1163 1 - 0
4. Arno    - Erik-Jan Rieksen  923 0 - 1

Bij winst zijn we kampioen, maar dat zit er geen moment in. Arno verliest onverwacht snel en Silvia kan het uiteraard niet bolwerken tegen misschien wel een toekomstig grootmeester. Gerbert wint echter op mooie wijze (ondekbaar mat) en Leon vraagt mij in potremisestelling of hij remise mag aannemen. Natuurlijk mag dat, doorspelen heeft geen zin en je brengt jezelf alleen maar in de problemen.

Het halfje dat Leon in de laatste ronde behaalde speelde een beslissende rol! We bleven daarmee namelijk een half bordpunt voor op de nummer zes, en bij gelijk eindigen hadden we minder weerstandspunten gehad.

Hier zijn nog de persoonlijke prestaties van onze helden:

1. Silvia: 3,5 uit 7, TPR 1199
  2. Leon: 3,5 uit 7, TPR 1017
  3. Gerbert:7 uit 7!!, TPR rond 1650
  4. Arno: 4 uit 7, TPR 799

Op de toernooisite is alles te vinden over het toernooi, inclusief vele foto’s (weldra)