Assen 2 verslaat Sissa 4 in spannende wedstrijd

Verslag: Sybrand

Op vrijdag 12 januari stond de wedstrijd tegen Sissa 4 op het rooster. Vooraf had Assen te maken met wat uitvallers, merendeels in verband met verlof. Wij speelden daarom zonder Jan, Robert en Ben. Gelukkig hebben we een groot team, dus Jesper en Kenneth konden aan de bak, waar Maarten Hoolsema het achttal completeerde. Onze topman Frank werd op 2 geplaatst omdat Ab Faber dit seizoen bij Sissa alles met zwart speelt. Martin werd daarom op 1 geplaatst.
Sissa was mooi op tijd binnen. Het team eet gezamenlijk voor de wedstrijd, een prima traditie, en dan ben je wel eens afhankelijk hoe snel je wordt bediend in het restaurant. Wedstrijdleider Gertjan kon om 10 voor 8 de wedstrijd aftrappen.

De wedstrijd zelf begon somber voor Assen. Na een uurtje waren op verschillende borden de Asser posities zorgwekkend. Jesper stond een volle pion achter tegen Sophie Welling, Frank keek al vanaf de opening tegen een achterstand van en (gambiet)pion aan, Maarten raakte ergens een stuk kwijt tegen een paar pionnen (met initiatief weliswaar). Hans stond met zwart echter goed tegen een Morra, waar Kenneth, Sjoerd en ik gelijk stonden. Ook Martin stond zeker niet slechter.

Martin speelde op 1 tegen Marcel Pouw, een degelijke en sterke speler. Martin wist in het late middenspel een pion voor te blijven, maar moest daartoe wel een toren accepteren op de zevende lijn. Die zijn op zich ook een pion waard heb ik ergens gelezen, en dat bleek ook in deze partij. Een sterk gepositioneerd wit paard voerde de druk op f7 op. Hoe de partij afliep heb ik niet kunnen zien, maar een mooie remise kwam op het scorebord te staan.

Frank speelde op 2 met zwart tegen Ab Faber. Een zwarte openingspion op c4 negeerde Frank ten gunste van extra ontwikkeling, maar deze pion achterstand kwam Frank niet meer te boven. Uiteindelijk moest Frank het onderspit delven.

Hans op 3 had met zwart een Morra tegen. Hans nam de gambietpion niet, en wist druk te ontwikkelen tegen een witte pion op e5. Hij kwam geleidelijk beter en beter te staan; in het eindspel ging het nog goed mis vertelde Hans na afloop, maar hij wist toch naar winst af te wikkelen. Commentaar Hans:
“Op bord 3 kreeg ik met zwart tegen Sjoerd Rookus het Morra-gambiet tegen. De gambietpion nam ik niet aan, en kwam zeer goed uit de opening. In het middenspel wist ik een pion te winnen, maar miste een paar keer betere voortzetting en op een gegeven moment overschatte ik mijn eigen stelling met een ernstige fout, waardoor ik slecht tot verloren kwam te staan. Uiteindelijk kwam er een pionneneindspel op het bord dat nog steeds gewonnen was voor wit. Sjoerd koos echter consequent voor het verkeerde plan, zodat ik uiteindelijk in een race naar promotie zelfs nog kon winnen. Al met al een heel fortuinlijk punt.”

Sjoerd speelde op 4 tegen Paul van Velthoven. Lange tijd bleven er veel stukken op het bord staan. Sjoerd stond de hele partij solide, maar ergens ging het mis. Commentaar Sjoerd: “Mijn partij tegen Paul van Velthoven was lange tijd in evenwicht. Op de klok had ik echter ruim voordeel. In de tijdnoodfase kwam Paul met een fraaie koningsaanval, die uitmondde in mat.”

Sybrand speelde op 5 met zwart tegen Maarten Roorda. Op het bord kwam een gesloten siciliaan, waar ik echter de zwarte loper op e7 had in plaats van g7; daarentegen had ik wel het loperpaar. Toen de gesloten pionstructuur oploste snoepte ik een pion mee en kwam met een pion meer het eindspel in.

Kenneth speelde op 6 met wit tegen Daniel Meijer. De partij ging gelijk op; hoe het einde echter gegaan is durf ik niet te zeggen ook al zat ik er naast; in ieder geval bleek Kenneth te hebben gewonnen. Commentaar Kenneth:
“In de analyse merkte mijn tegenstander op dat hij een hekel had aan het london systeem en dat hij daarom graag theorie probeerde te vermijden. DIt werd ook snel duidelijk na de eerste 4 zetten (1. d4 d5 2. Lf4 Pd7 3. e3 e6 4. Pf3 Pe7). De zwarte paarden staan hier redelijk ongunstig dus ik besloot dat als ik rustig ging ontwikkelen ik mijn stukken sneller actief zou hebben dan mijn tegenstander om daarna een aanval te starten. Dit ging toch vrij moeizaam maar na een paar foutjes van mijn tegenstander kon ik toch profiteren:

Jesper op 7 had met zwart een zware avond tegen Sophie Welling. Hij stond een pion achter en ook de witte stukken werkten goed samen. Op het einde gaf Sophie echter een stuk weg zo meldde zij na afloop.

Maarten stond met wit op 8 iets gedrongen na de opening. In het middenspel gaf Maarten een stuk voor 2 pionnen en aanval, en dat is een speltype waar Maarten in zijn element is. Hoe het ging heb ik niet gezien, maar Maarten tekende het punt aan. Commentaar Maarten: “Kwam slecht uit de opening, ik kwam weer niet helemaal in mijn londen. Tegenstander speelde agressief met pionnen op c5 d5 en e5. Ik wikkelde het beter af en kon dankzij een leuk paardoffer aanvallen. Dat deed hij niet goed en toen kwam er een variant met mat of dame winst.”

Resumerend kunnen we stellen, dat Assen 2 aan de vier topborden met gemiddeld per bord 75 ratingpunten meer met 2,5-1,5 heeft verloren; aan de laagste 4 borden met gemiddeld 50 ratingpunten minder won Assen 2 met 4-0. Waarmee maar weer eens is aangetoond dat de wedstrijd achter het bord wordt beslist en niet door de rating. Al met al na een spannende avond een toch ruime overwinning op Sissa 2.

Assen 2             1800 - SISSA 4            1787 5½ - 2½
1. Martin van Velzen   1878 - Marcel Pouw        1825 ½  - ½