Assen-2 trekt in mooie wedstrijd aan het langste eind in Dwingeloo

Verslag: Sybrand

Donderdag 6 maart trok Assen-2 naar Dwingeloo met 7 spelers voor de competitiewedstrijd tegen Dwingeloo. De week ervoor had Henk Langbroek aan het eerste bord al gespeeld tegen Gerbert. Gerbert had aan het eerste bord met wit vanuit de opening een sterke positie opgebouwd. De zwarte bewegingsvrijheid was beperkt. Dat zag er voor ons dus hoopvol uit. Naar verluidt vanuit het Dwingeloose werd echter door kleine onnauwkeurigheidjes de achterstand omgebogen naar een gelijke stand, en in het eindspel de gelijke stelling langzaam uitgebouwd naar winst (en dus verlies voor ons).

Dat betekende, dat het zevental van Assen met een 1-0 achterstand de provincie in toog. Dankzij de routeplanner weet je zeker dat je ook in het donker niet verdwaalt en op tijd zal aankomen, echter dat de routeplanner je dan over ruilverkavelingsweggetjes stuurt omdat deze route 100 meter korter is…. Met schaken kom je nog eens ergens!

Even voor half 8 stapten wij het Hof van Dwingeloo binnen. Onbewust roept deze naam associaties op met de roemruchte naamgenoot in Rolde, waar het naar de geruchten gingen er in vervlogen tijden altijd ruig en wild aan toe ging. Maar hopen dat dat vanavond voor ons niet verkeerd zou uitpakken. De andere auto met Gerard, Wout en Rieks was ook al aangekomen, zodat we voor half 8 al compleet waren! Echter….geen schaker van Dwingeloo te zien. Het aanvangstijdstip was ook wat vaag op de nosbo site aangegeven met “20.00 uur (?)”. Afwachten dus maar gewoon. Gelukkig kwamen de gastheren tussen kwart voor 8 en 8 uur binnendruppelen, zodat we nog redelijk op tijd konden beginnen.

Vlak na het begin kwam een onverwachte bezoeker binnen, namelijk onze webmaster Martin van Velzen! Dat was een aangename verrassing! Hij heeft wat foto’s gemaakt van het team, deze staan op de facebookpagina

Rond een uur half 10 bleek ineens het bord van Sjoerd (die speelde met zwart) te zijn verplaatst naar de barruimte. De stand was toch redelijk gelijk? Remise? Navraag leverde op, dat Huub Friele, de tegenstander van Sjoerd, een stuk had weggegeven en direct had opgegeven. De stand was daarmee vroeg op de avond weer gelijk getrokken (1-1)

Op de volgende moesten bijna 3 kwartier worden gewacht. Kenneth speelde met zwart een evenwichtige wedstrijd, had een sterke aanval, maar moest beducht zijn op druk tegen f7. Via mooi manoevreerwerk wist Kenneth de dame van de tegenstander eraf te krijgen tegen paard en toren, waarna het einde spoedig volgde (1-2)

Rond 11 uur waren Rieks en Gerard zo ongeveer tegelijk klaar. Rieks speelde op 6 met zwart een scherpe opening, kwam een pionnetje voor, en bracht deze pion naar de overkant. Promotie kon worden vermeden met inzet van groot materiaal, waarna de Dwingeler opgaf (1-3)

(foto Kenneth)

Gerard speelde op bord 7 met wit een gelijkopgaande partij. In het middenspel ruilde hij een toren en een pion tegen twee stukken, waarmee hij een dynamisch eindspel in ging. De stukken van Gerard werkten goed samen, gingen geleidelijk naar voren en brachten de tegenstander onder druk. Hoe het afliep? Dat heb ik niet gezien, vanwege zorgen aan eigen bord, maar Gerard won het wel! (1-4) De eerste matchpunt was daarmee binnen!

(foto Kenneth)

Sybrand speelde op bord 5 met wit tegen Bart de Kwaasteniet. Een speler met maar liefst 300 punten minder zo blijkt achteraf, maar daar was achter het bord helemaal niks van te merken! De openingsproblemen wist hij met een opstotende f-pion en een mooi trucje op te lossen. Ikzelf meende een paard en een loper te moeten ruilen tegen een toren en een pion, maar daar had ik al spoedig spijt van.

In het late middenspel beging Bart echter een foutje, waardoor hij een kwaliteit achter kwam te staan. Dat bleek om klokke half 12 de ondergang te worden (1-5), en was de winst voor Assen-2 een feit.

Jan had op bord 3 een fraaie “Jan-partij” zal ik het maar noemen. Je weet wel, miniem voordeeltje, duwen op de tegenstander, manoevreren, eindspel uitmelken. Hij had een pionnenmeerderheid op de damevleugel, en dat zou wel eens beslissend kunnen zijn. Hoe het ging weet ik niet, maar om half 12 restte er een toreneindspel met 1 h-pion van Jan die hij naar h8 probeerde te krijgen. Dat lukte niet, en de partij werd rond 20 voor 12 remise gegeven (1,5-5,5). Knappe partij van Jan en Albert.

(foto Kenneth)

Wout stond in een vrij gesloten pionnenstelling met beide kanten 6 pionnen en 3 stukken gedrongen, om het met een understatement uit te drukken. Ik meende dat zo ongeveer alles op de 8e rij stond, maar misschien vergis ik me, in ieder geval een moeilijke stelling. Wout bood in de loop van de avond nog remise aan (reactie tegenstander: “Vanuit jouw positie kan ik met dat voorstellen” 😀 )
Maar hoe moeilijk het keepen ook was, het lukte wel! Om 10 voor 12 werd de vrede getekend, en konden we met 2 wedstrijdpunten en 6 bordpunten (“eentje uitgelopen op ESG” constateerde een speler) de huisreis aanvangen. Een ruime overwinning, dat wel, maar geen walk-over. Een mooie wedstrijd.

De cijfers:

Dwingeloo           1609 - Assen 2            1753 2 - 6