Assen – Philidor 1847 3

Geen reacties op Assen – Philidor 1847 3

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 24 november speelde Assen in de vierde ronde van de KNSB competitie tegen het derde team van Philidor 1847 uit Leeuwarden. Beide teams hadden bij aanvang van de wedstrijd 2 punten. Voor Assen geldt dat dit aantal schril afsteekt tegen de spetterende start vorig seizoen, waarbij we na vier rondes nog zonder puntverlies waren. Gertjan Haan mocht deze wedstrijd zijn debuut maken in de hoofdmacht van Assen. Zijn verdienstelijke derde plaats in de interne competitie vorig jaar en zijn mooie optreden vorige week met Assen 2 tegen Frank Hartog rechtvaardigt deze keuze.

Na ruim drie uur spelen waren de voortekenen gunstig. Elmar Hommes speelde tegen Hette van Popta de Alapin variant van het Siciliaans (1. e4 c5 2. c3 d5 3. exd5 Dxd5). Het verjagen op zet tien van de dame op d5 bleek de opmaat naar een verzwakking, die Elmar beheerst afmaakte. Een pluspion en een sterk loperpaar waren debet aan een mooie overwinning.

Aan het vierde bord kreeg Pieter Tromp tegen Egbert Wind te maken met een Oud Indische verdediging. Pieter rokeerde lang. Een open lijn op de damevleugel deerde hem niet. Omdat de meeste stukken van zwart zich op de koningsvleugel bevonden, werd de strijd gevoerd in het centrum. Pieter bewees dat hij als de beste kan rekenen en ogenschijnlijke dreigingen werden met speels gemak gepareerd. Na afwikkeling van stukken restte een stelling met een kwaliteit en twee pionnen meer, die als blok op de damevleugel vrij op pad waren naar de achterste rij. 2-0 voor ons.
Maarten Dijkstra speelde met wit tegen Dik Kruithof zijn favoriete Trompovski-variant. In deze partij werd de strijd gevoerd op de damevleugel. Maarten probeerde voortdurend het initiatief naar zich toe te trekken en wist uiteindelijk gebruik te maken van een zwakte van zwart op de c-lijn. In de slotstelling creëert hij een verbonden vrijpion die de winst zekerstelt. Een mooie positionele overwinning.
De immer met zwart spelende Martin van Velzen zette een Reti op het bord, die door tegenstander Erik van der Lee wat passief behandeld werd. Martin bouwde langzaam aan een stevige stelling, waarin voortdurend dreigingen werden gevlochten. Martin won een pion en na een leuk loperoffer kon hij het punt in ontvangst nemen.
Frank van der Werff zijn tegenstander Oene Schriemer maakte de naam van diens vereniging waar door een soort Philidor op het bord neer te zetten. Frank – die op het tweede bord mocht plaatsnemen – kreeg al vroeg te maken met een aardige combinatie, waarbij hij zijn dame moest geven voor drie stukken. Dat bleek in het vervolg niet onvoordelig. Op solide wijze wist Frank zijn surplus aan stukken naar de juiste velden te manoeuvreren. Richting de tijdnoodfase werd met ogenschijnlijk speels gemak de dame van Oene opgejaagd, die op zet 39 keurig werd ingesloten. Een mooie winst voor Frank en dus 5-0.
Op bord 1 speelde Ivo Maris Siciliaans. Tegenstander Rein de Boer maakte er een gesloten variant van. Ivo kwam lekker in zijn spel en kon een pion snoepen. Om het karwei af te maken gooide Ivo er een kwaliteit tegenaan. Even later werd die teruggegeven en er restte een eindspel van aan beide zijdes een dame, een toren en een reeks pionnen. Ivo had geen zin om remise te geven en wenste tot het bittere einde door te spelen. Deze instelling werd beloond want na een stevige strijd trok hij aan het langste eind.

Paul den Boer speelde tegen Eelke Heidinga een Dame Indische opening. Paul had licht voordeel en het geluk dat zijn opponent zich aanpaste aan het tijdsverbruik van Paul. Nadat de veertig zetten gehaald waren, bleek de winst ver weg . Er volgde een logisch remiseaanbod, maar Paul had net als Ivo nog wel zin om anderhalf uur lang een eindspel te spelen. Met nog vijf minuten op de klok geloofde Paul het wel en na enig nadenken accepteerde Eelke Heidinga zijn remiseaanbod.

Op het laatste bord kreeg Gertjan Haan tegen Celine Nicolai te maken met een Scandinaviër. Het werd een lange en taaie partij. Gertjan zal gedacht hebben: ik speel KNSB en zullen ze weten ook; ik ga voor de volledige zes uur. In het laatste uur ging hij langs de afgrond, maar na onnauwkeurig spel van Celine wist Gertjan behendig te keepen en eindigde de partij in remise. Een net debuut!

Over belangstelling hadden we niet te klagen. Geert Douwe kwam met een zak vol snoep. Deze vond gretig aftrek. Meneer Knol volgde bijna de volledige speelduur met belangstelling alle partijen. Freek, Arjan en Tinus kwamen ook nog even langs wippen. Uiteraard werd de inwendige mens verzorgd door Rie en Henny, beide van onschatbare waarde.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen               1988 - Philidor 1847 3  1840 7 - 1
1. Ivo Maris           2180 - Rein de Boer     1968 1 - 0