Assen pakt de dubbel tegen Het Kasteel

Nadat we op 16 april met Assen 1 de Promotieklasse hadden gepakt, was het de week daarna tijd voor de bekerfinale. Van tevoren werd vanwege het behaalde kampioenschap een zeer bijzondere taart gegeten, die door Sjoerd bij de HEMA was besteld, met daarop de spelers zelf. Nadat deze lekkernij was opgegeten, werd het tijd voor de finale, waar het eerste bord te volgen was in de barruimte.

Opstellingen:

Assen               - Het Kasteel
1. Renze Rietveld   w  - Gerjan ter Wal    z
2. Ivo Maris        z  - Jeffrey ten Velde w
3. Maarten Dijkstra w  - Maarten Vinke     z
4. Elmar Hommes     z  - Paul Assen        w

De bekerwedstrijden worden gespeeld in een tempo van 2 uur per persoon, en er komt geen tijd bij. Mocht het 2-2 worden, dan zou er gesnelschaakt gaan worden. Zou dat in een gelijkspel eindigen, dan wordt eerst de uitslag van het 4e bord doorgestreept van de gewone wedstrijd, gekeken of er dan een beslissing valt, en anders wordt het 3e en vervolgens het 2e bord weggestreept. Deze regels zijn bedoeld om zogenaamde tactische opstellingen tegen te gaan, waarbij het in rating mindere team zijn beste spelers op de laagste borden neerzet, om zo (minstens) een gelijkspel af te dwingen. In dit geval heeft zo’n opstelling niet zoveel effect, omdat het 4e en 3e bord als eerste worden doorgestreept.

Toch koos Het Kasteel voor een dergelijke opstelling, wat in het begin al voor veel vertrouwen zorgde.

Als eerste was Ivo redelijk snel klaar. Ik heb eigenlijk niets van die hele partij megekregen, maar het was leuk dat de hele ruimte begon te applaudisseren toen duidelijk werd dat Assen met 1-0 voorstond.

De andere partijen waren een stuk spannender en duurden dan ook een stuk langer. Elmar leek de hele partij onder druk te staan, en in het middenspel was het dan ook een erg spannende stelling geworden. Toch wist Elmar er goed uit te komen, en in het eindspel dat even later ontstond een kwaliteit te winnen, waardoor het tweede applaus van die avond te horen was.

Renze mocht vervolgens remise aanbieden, maar weigerde dit vanwege de mooie stelling die hij had opgebouwd na de opening, met een pionnetje voorsprong, die ook nog eens op d6 stond, was dit goed te begrijpen, en een kwartiertje na Elmar zorgde hij dan ook voor het derde applaus van de avond.

Maarten leek de hele tijd al een erg spannende partij te spelen. Nadat hij een pion leek te offeren op e6, kwamen zijn stukken zo goed te staan dat hij de pion vrij snel terug had met een schitterende stelling erbij. Het resterende eindspel bleek geen problemen meer op te leveren, en zo zorgde Maarten voor het laatste applaus van de avond, en een 4-0 overwinning was het gevolg.

Zo is het seizoen voor Assen 1 dus net zo succesvol gelopen als vantevoren gehoopt, met slechts 1½ bordpunt verlies in de beker, en maar 1 gelijkspel in de Promotieklasse. Toegegeven, sommige van deze overwinningen kwamen misschien ietwat gelukkig tot stand, maar geluk dwing je ook zelf af.

Rest mij nog Sjoerd en zijn familie te bedanken voor de mooie avond, die vooral door hen georganiseerd was, met taart, champagne en een elektronisch eerste bord.

Hopelijk wordt volgend jaar net zo’n mooi seizoen, waar de dubbel nog een keer halen behoorlijk lastig gaat worden, maar het begint met ambitie…

Pieter

Assen              2046 - Het Kasteel         1841 4 - 0