Assen 2 heeft weinig moeite met Roden 2

Assen 2 mocht, na de verrassende bekeroverwinning op Roden 1, opnieuw afreizen naar Nieuw-Roden, om ditmaal de strijd aan te gaan met het tweede team van de Schaakclub Roden. Met beide teams op 3 matchpunten een belangrijke wedstrijd voor beiden! Hier komen de verslagen per bord:

1. Martin van Velzen – Jan van Spijker
    Ik had deze avond een makkie en was als eerste klaar. Na 11 zetten stond ik al een pion voor, en op de 23e zet gaf mijn tegenstander op, op het moment dat hij drie pionnen achter ging komen zonder enige compensatie.
  2. Bernard Bos – Jan Posthoorn
    Jan kreeg met zwart makkelijk gelijk spel, en toen hij een stuk aangeboden kreeg sloeg hij keihard toe. Toen wit ook nog verzuimde een kwaliteit terug te slaan was het snel afgelopen.
  3. Sybrand Houtsma – Theo Wolthekker
    Sybrand won na zo’n 20 zetten met een mooi trucje een pion en bouwde dat rustig uit naar drie boertjes voorsprong. Toen hij ook nog de dames mocht ruilen streek zijn tegenstander ook maar de vlag.
  4. Willem Jongsma – Cor van der Werff
    Cor was de eerste die in problemen kwam: een aanval op d6 die zijn tegenstander een kwaliteit opleverde. Die won Cor later weer met een klein trucje terug, en daarmee was zijn geluk nog niet op: zijn tegenstander liet een op het oog gratis loper staan. Uiteindelijk ontstond een eindspel paard-loper, waarin geen van beiden vorderingen kon maken, remise dus.
  5. Gerard Voorintholt – Menno Keizer
    Gerard kwam wat later dan Cor in de problemen, maar hier viel er niets recht te breien, helaas: een stuk achter was wel teveel van het goede.
  6. Majid Hashemy – Maarten Hoolsema
    De teamleider dacht een mooie aanval te hebben op de h-lijn, maar kwam door het centrum ineens in grote problemen. Dat veranderde gelukkig allemaal toen de witspeler ineens een cruciale diagonaal naar zijn koning opende, waarna de partij nog ongeveer vier zetten duurde.
  7. Ben van Os – Ale Bakker
    Het siert Ben dat hij in ongeveer al zijn partijen een snood plan weet te bedenken, alleen is het jammer dat die plannen in de meeste gevallen niet kloppen. Ditmaal kon hij niet doordrukken tegen de lang gerokeerde zwarte koning, waarna zijn eigen voorraad stukken hardhandig werd gedecimeerd.
  8. Arend van der Burgh – Maarten Bosma
    Onze vaste invaller (althans, hij mag nog maar één keer) stond een gezonde pion voor, maar raakte die door een vervelend trucje weer kwijt. Geen nood: het overgebleven eindspel van torens en ongelijke lopers stond ook prima. De actievere toren bracht uiteindelijk de beslissing.

Een mooie uitslag, 5,5 – 2,5 gewonnen. Vanaf nu kunnen we echt omhoog gaan kijken, lijkt me.

Roden 2             1571 - Assen 2            1723 2½ - 5½
1. Jan van Spijker     1559 - Martin van Velzen  1782 0  - 1