Verzwakt Assen 1 verliest van Spassky’s

Vrijdag 23 februari trad Assen 1 aan tegen de Spassky’s zonder zijn eerste drie borden: Maarten Dijkstra, René den Dekker en Paul den Boer waren om uiteenlopende redenen verhinderd. In hun plaats speelden Ivo Maris, Maarten Hoolsema (zijn eerste Promotieklasse-wedstrijd) en teamleider Maarten Bosma.

Als eerste was Elmar Hommes (bord 4, zwart) klaar. Hij offerde een pion in de opening, kon daarna materiaal winnen maar verzuimde dit en mocht blij zijn dat tegenstander Harry van der Laan allerminst fit was en remise aanbood. (½ – ½)
Het Promotieklassedebuut van Maarten Hoolsema (bord 7, wit) eindigde snel, en wel met een nul. Tegenstander Alidston Henries kreeg een onpareerbare mataanval. (1½ – ½)
De derde die zijn partij beëindigde was Maarten Bosma (bord 8, zwart), die verrassend won van Gerard v/d Berg, die ruim 350 ratingpunten meer heeft, maar plotseling de zwarte stukken zag binnenvallen. (1½ – 1½)
Daarna boekte gelegenheids-eerste-bord-speler Martin van Velzen (wit) een verrassende maar volkomen verdiende remise. Tegenstander Henk van Putten speelde een dubieuze variant van het Marshall-gambiet en kwam in grote problemen. Licht tijdgebrek aan Asser kant bezorgde de Spassky’s-kopman toch nog een halfje. (2 – 2)
Als volgende was Ivo Maris, geposteerd aan het derde bord (wit) klaar, helaas met een nul. De opening verliep niet echt naar wens (7. b3?!), wat tegenstander Dries Koster goed uitbuitte. Ons grote talent probeerde van alles, maar niets mocht meer baten. (3 – 2)
Mark Jager (bord 5, wit) kwam speciaal voor deze wedstrijd uit het verre Westen, maar kon zijn toewijding door een blundertje in goede stelling tegen Rolf Yska niet omzetten in een positief resultaat. (4 – 2)
Aan Pieter Tromp (bord 2) en Ben van Os (bord 6), beiden met zwart, was het nu om te proberen er een 4 – 4 uit te slepen. Inderdaad lukte het Pieter om 2000+-speler Jan Postma te verslaan, maar Ben kon zijn stuk meer tegen Maurits Logtmeijer niet vasthouden en verloor.
De eindstand werd aldus 5 – 3, geen slecht resultaat tegen het derde sterkste team van de NOSBO.

De statistieken:

Spassky's        1875 - Assen          1647  5 - 3