Assen naar de kwartfinale!

Verslag: Pieter

Iets later dan gepland heeft Assen zich geplaatst voor de kwartfinale van de NOSBO-beker, door met 3-1 te winnen van de Groninger Combinatie. Vanwege sneeuwval werd de wedstrijd in eerste instantie uitgesteld, maar met het mooie weer van de afgelopen weken kon de wedstrijd vrijdagavond gewoon doorgaan. Voorafgaand aan de wedstrijd was er in het mailcontact sprake van hooligans. Uiteraard werd dit zeer serieus genomen en werd contact opgenomen met de autoriteiten. Zoals aangegeven door de teamleider van de bezoekende club, bleek het risicogehalte dusdanig groot dat de schaakpolitie op hitsige hengsten ingezet moest worden. Eventuele raddraaiers konden op deze manier naar verwachting in toom worden gehouden.
Uiteindelijk bleken de maatregelen overdreven en bleef de verwachte knokpartij tussen Drenten en Groningers beperkt tot het schaakbord. De schaakpolitie is daarom zonder verdere incidenten vertrokken.

Op bord 1 troffen Ivo Maris (wit) en Alef Boer elkaar. In de opening leek het er een paar (3-4) zetten rustig aan toe te gaan, maar even later stonden er een aantal witte pionnen ver opgerukt op de damevleugel, terwijl zwart tegenkansen zocht aan de andere kant van het bord. Zwarts aanval bloedde dood en Ivo kreeg al snel een zeer goede tot gewonnen stelling met een vrije a-pion extra.
Na een paar misrekeningen verdween deze echter van het bord, en moest het resterende toreneindspel gewonnen worden. Doordat de zwarte koning nog bij de a-pion in de buurt stond, waren er nog steeds goede winstkansen. Uiteindelijk bleef er een toreneindspel met f- en h-pion over, wat in sommige gevallen nog wel tot remise kan leiden. De zwarte koning stond hier echter zo ongunstig, dat het resterende eindspel makkelijk gewonnen was.

Op bord 2 speelde Govert Pellikaan tegen mij. In elke willekeurige competitie waarin Govert en ik met een team meedoen, lijkt het haast traditie dat wij elkaar treffen. Zo ook deze wedstrijd. Er kwam een bijzondere opening op het bord, waarna de volgende stelling ontstond na Lg4-e6:

Wit: Ke1, Dd2, Ta1, Th1, Ld3, Lf4, Pg1, pi a2, c2, c3, d4, e5, f3, g2, h2; Zwart: Kg8, Dd8, Ta8, Tf8, Le6, Lg7, Pc6, pi a7, b7, c5, d5, e7, f7, g6, h7

Wit kan hier waarschijnlijk sterk met h4 en/of g4 op aanval spelen. Govert koos echter ongelukkig voor 1.Lb5 waarna 1… cxd4 2. cxd4 Pxd4 3. Dxd4 Da5+ een pion won.
De slotstelling werd bereikt na Lg7xc3:

Wit: Kh1, Dd2, Ta1, Tf1, Pf4, pi a2, f3, g2, h4; Zwart: Kg8, Da5, Tc4, Tc8, Lc3, pi a7, b7, d5, e7, g6, h7

Het lijkt alsof wit zich in deze stelling nog kan redden met 1. Dxd5+ Dxd5 2.Pxd5 Lxa1 3. Pxe7+ Kf7 4. Pxc8, maar zwart heeft het winnende vervolg 4… Txh4+ 5. Kg1 Ld4+, waarna 6. Tf2 minimaal een kwaliteit verliest.

Op bord 3 speelde Sybrand Houtsma en Eddie Janssen tegen elkaar. Sybrand schrijft het volgende:
“Ik speelde tegen Eddie Janssen, zo langzamerhand de vaste tegenstander bij GC van mij. Laatste keer ging ik er vrij kansloos af in de KNSB competitie. Na een wat saai begin kwam Eddie met een dameuitval naar e2, waardoor een spannend einde volgde. Na enige slagzetten gaan de dames er af en ontstaat de volgende stelling:

Wit: Kd4, pi a3, b4, c2, f2; Zwart: Kf4, pi b5, d5, f6, g6

S.Houtsma - E.Janssen

Hier is het rustige Kxd5 geboden. Als de zwarte koning naar f2 loopt volgt c4 en wit is sneller aan de overkant. Ik zag echter een hele andere oplossing, en dat is 42. a4. Stockfish gaat meteen van +8.5 naar 0.0.
Er volgde: 42… bxa4 43. b5 a3 44. Kc3 Ke5 45. Kb3 a2 46. Kxa2 Kd6 47. Ka3 Kc5 48. Ka4 Kb6 49. Kb4 g5 50. c4 dxc4 51. Kxc4

Wit: Kc4, pi b4, f2; Zwart: Kb6, pi f6, g5

En in deze stelling gaf zwart op. Stockfish geeft aan dat het nog steeds remise is, al dacht ik zelf ook dat wit gewonnen stond. Het wat onlogisch ogende 51… g4 redt de show voor zwart. Als wit naar f6 loopt om de pion op te halen loopt zwart naar f2 en twee kale koningen blijven over (51… g4 52. Kd5 Kxb5 53. Ke6 Kc4 54. Kxf6 Kd3 55. Kf5 Ke2 56. Kxg4 Kxf2)”

Tot slot speelden op bord 4 Meine Straatman en Gerard Voorintholt de langste partij van de avond. Gerard leek de hele partij iets minder te staan en moest alle zeilen bijzetten om de witte stukken uit de stelling te houden.Uiteindelijk bleken de witte stukken te actief en probeerde Gerard nog te vluchten naar een ongelijk lopereindspel. Dit lukte, maar met 3 pionnen minder bleek dit niet voldoende voor remise. (Bijna) slotstelling:

Wit: Kf7, Ld5, pi a3, b4, g6; Zwart: Kh8, Lf8

Hier probeerde Gerard voor zijn laatste kans te gaan met 1… Lxb4. Na 2. axb4 is het immers pat! Zijn tegenstander speelde 2. g7+, waarna Gerard opgaf.

In totaal een 3-1 overwinning. De volgende ronde is op 8 maart, thuis, tegen Lewenborg.

Uitslagen ronde 2 (NOSBO)