NOSBO-beker: Assen begint goed tegen Leek 2

Verslag: Pieter

De eerste wedstrijd voor de NOSBO-beker was een uitwedstrijd, tegen Leek 2. Het team kwam twee weken van tevoren rond, enigszins gehinderd door de planning van de KNSB-bekerwedstrijd op dezelfde avond :P . Gelukkig waren Hans, Sybrand en Gerard alledrie bereid om mee te spelen. Het vervoer was nog nooit zo gemakkelijk: binnen 10 minuten gaf iedereen aan op eigen gelegenheid te reizen.
De speelzaal bleek lastiger te vinden dan gedacht. Vanwege een omleiding (waar ik zelf niets van gemerkt heb…) door een woonwijk, en dan nog de speelzaal vinden. Ik gaf het zo'n 200 meter te vroeg op, dacht dat een bibliotheek met brandende lichten wel een mooie speellocatie zou zijn, maar kwam bedrogen uit. Hans eindigde als derde in het parkeerklassement: hij parkeerde weliswaar direct naast de speelzaal, maar het hek bleek aan die kant geen doorgang te bieden. 100 meter te ver dus. Gerard en Sybrand eindigden gezamenlijk op de eerste plaats (het is mij helaas ontgaan wie van beide het dichtst bij de ingang geparkeerd heeft), maar zij liepen slechts een meter of 10.
De locatie is een oude boerderij die tegenwoordig gebruikt wordt als kantine voor de naastgelegen middelbare school. Leuk is het om te zien hoe aan de ene kant de gereedschappen aan de muur hangen, en aan de andere kant een grote poster van de Schaakclub Leek (leermomentje!)

Afijn, iedereen keurig op tijd binnen, maar binnen wachtte een ongename verrassing… de consumptieprijzen die gebruikt worden voor de leerlingen van de school (koffie voor 0,25), werden vervangen door consumptieblaadjes (koffie voor 1,10). We hebben het andere blad nooit meer teruggezien. Toch maar een paar heerlijke kopjes koffie later, begonnen we aan de loting. Ik mocht een hand kiezen, en natuurlijk is dit een cruciale beslissing voor de rest van de partij. Kies je verkeerd, kan de voorbereiding zo de prullenbak in. Kies je goed, dan sta je psychologisch al een stukje voor. Ik besloot de keuze dan ook te overleggen…maar op de vraag "Links of rechts" kwam het stellige antwoord "Ja". Drie maal raden van wie dit antwoord afkomstig is.

Uiteindelijk bleken wij zwart te hebben op bord 1 en 3, en wit op bord 2 en 4.

De eerste die klaar was, was Sybrand op bord 3. Hij kwam aangenaam uit de opening, wist de witte rokade te verhinderen, de witte koning naar f3 te drijven, en leek vervolgens met een paardvorkje een kwaliteit te gaan winnen. Na enig nadenken besloot Sybrand deze kwaliteit niet aan te nemen. In plaats daarvan speelde hij op initiatief, won een paar pionnen, en vele zetten later was het pionneneindspel met 2 pionnen meer gewonnen. 1-0.

Vervolgens was ikzelf klaar op bord 1. Mijn tegenstander rokeerde kort, en speelde snel zijn koningsvleugelpionnen op. Hierdoor raakte zijn koningsstelling behoorlijk verzwakt, en deze kon ik snel aantasten. We kwamen in de volgende stelling terecht:

Wit: Kg1, De2, Ta1, Te1, Pf3, Pg3, pi a3, b2, c2, d3, f2; Zwart: Kc8, Dg4, Td8, Th8, Lg6, Pc6, pi a7, b7, c7, e6, f7, g7

Ik speelde hier 1… Lh5. De logische zet 2. Kg2 verliest een stuk na 2… Dh3+ 3. Kxh3 Lxf3 4. Ph5 Txh5. In plaats daarvan koos mijn tegenstander voor 2. Ph2. Dit kost echter ook materiaal na 2… Dxe2 3. Pxe2 Lxe2 4. Txe2 Pd4. De witte toren staat aangevallen. Na 5. Te1 of 5. Te3 kost 5… Pxc2 een kwaliteit, en na 5. Td2 of 5. Te5 volgt 5… Txh2 6. Kxh2 Pf3+ met stukwinst. Daarom koos hij voor 5. Te4, maar na 5… f5 6. Txd4 Txd4 7. Pf3 Tg4 ging ook de toren op a1 nog verloren. 2-0 dus

Het beslissende punt werd binnengebracht door Gerard. Hij kwam goed uit de opening, en wist even later een kwaliteit buit te maken (helaas geen idee hoe dit tot stand kwam). Wel stond zijn toren op h3 enigszins buitenspel, maar daar stond tegenover dat hij een sterke vrijpion op e5 had. Even later werden de stukken geruild, bleef Gerard de kwaliteit voor staan, en wist nog een extra vrijpion op d5 te creëren. Dit bleek teveel, en dus 3-0.

Als laatste was Hans bezig. Hij leek lastig uit de opening te komen (met name de loper op d3 was een beetje ongelukkig met witte pionnen op c2, c4 en e4), maar even later wist hij de pion op e4 als vergiftigde pion aan te bieden. Zijn tegenstander sloeg de pion, en dit kostte hem direct een stuk. Even later kwam Hans in de volgende stelling terecht:

Wit: Kg1, Df3, Te1, Lb2, Pg3, pi a2, c2, c4, f2, g2, h3; Zwart: Kg8, Dh4, Td8, Pf6, pi a7, b6, c5, e5, f7, g6, h6

Natuurlijk wint 1. Lxe5 een pion, maar Sybrand liet zien over voorspellende gaven te beschikken. Hij gaf aan: 1. Pe4, stukken ruilen en vervolgens gaat Hans vast voor het matje op h8.
Een kwartiertje later stond de volgende stelling op het bord:

Wit: Kh2, Te8, Lb2, pi a2, c2, c4, f2, g2, h3; Zwart: Kg8, Td1, pi a7, b6, c5, f7, g6, h6

En een 4-0 overwinning was het gevolg. Door naar de volgende ronde, tegenstander nog niet bekend

Uitslagen ronde 1 (NOSBO)