Assen en de kracht van de geofferde h-pion

Verslag: Pieter

Afgelopen woensdag werd de thuiswedstrijd tegen team Atlantis afgewerkt, in het gelijknamige cafe. Gelukkig hadden ook deze tegenstanders geen moeite om deze wedstrijd in Groningen te spelen, dit verkortte de reisafstand voor eenieder flink. Zo zorgen we met z’n allen goed voor het milieu… Na een lekker hapje eten bij Ben, bleek ook dat het voor sommigen nog even wennen was dat wij inderdaad thuis speelden. Zo bleken wij (zoals gebruikelijk bij een thuiswedstrijd) zwart op bord 1 en 3 te hebben, en wit op de even borden. Gelukkig bleef de schade hiervan beperkt.
Na door het uitspelende team van harte welkom te zijn geheten op de locatie, kregen we zelfs het eerste drankje cadeau. Wij moeten vaker dit soort thuiswedstrijden gaan spelen 😛

De wedstrijden:

Op borrd 1 speelde Rieks tegen Bert van der Marel. Rieks, voor de gelegenheid strak in pak, speelde goed, maar zoals het een echte topspeler betaamt ‘offerde’ hij zijn h-pion… Dit in het spoor van bekende schaakgrootheden als Spassky (Spassky-Fischer, eerste partij wereldkampioenschap 1972), Karpov (Karpov-Korchnoi, 2e partij Kandidatentoernooi 1974) ,Tromp (van der Marel-Tromp, SISSA-Assen van 13-2-2016) en van Os (van Os-Visser, zie verderop). Oké, misschien horen die laatste twee niet in het rijtje thuis, maar het was curieus om te zien hoe dezelfde pion werd geofferd tegen dezelfde tegenstander in een paar dagen tijd. Dit werd ook fijntjes door Bert opgemerkt, met de tekst: “Ik heb de zwakke plek van Assen gevonden”.Uiteindelijk kreeg Rieks, met zwart, een dubbel toreneindspel met (ongeveer) de volgende stelling:

Ziet er remiseachtig uit (zijn niet alle toreneindspelen remise?), maar Bert wilde meer en speelde vol op de winst. Dit leverde situaties op waarin Rieks zijn tegenstander leek uit te lachen (Toren Ha Ha 1), of tot nieuwe inzichten kwam (Toren A Ha 1). Deze inzichten leverden een dertigtal zetten later de volgende stelling op:

Zoals te zien staat zwart hier gewonnen, en dat was dan ook de uitslag.

Bord 2 werd bezet door Arjan, tegen Casper Rupert. Zij speelden eerder dit jaar ook al tegen elkaar, in het kader van de externe competitie. Die won Casper en Arjan was dus gebrand op revanche. Dit kwam er volledig uit, Arjan kwam zeer goed en glad gewonnen te staan, maar koos helaas de verkeerde voortzetting met zelfs een 0 tot gevolg. Helaas was deze partij iets te ingewikkeld (met veel te veel stukken om voor mij te onthouden), dus geen diagrammen.

Ikzelf speelde op bord 3 tegen Maarten Roorda. Na een bijzondere opening stond na 16 zetten de volgende stelling op het bord, met wit aan zet:

Ben speelde op bord 4 tegen Johan Visser, kwam redelijk matig uit de opening, maar kwam toen op het geniale idee om zijn h-pion te offeren. Verder commentaar is eigenlijk overbodig, maar toch maar een diagram (wat ongeveer de partij benadert):

Wit staat weliswaar een pion achter (of waren het er 2 Ben?), maar heeft toch wat compensatie vanwege de open lijnen. Na enthousiast verder spelen, deed Johan een wat mindere zet waardoor zijn voordeel was vervlogen. De stelling bleek uiteindelijk zo goed voor Ben dat er zelfs winst in bleek te zitten.

Uiteindelijk dus een 3-1 overwinning. Klein puntje: voor een thuiswedstrijd waren er wel wat weinig supporters aanwezig 😛 . Aanvullingen van de anderen zijn van harte welkom

Assen V         1948 - Atlantis V              1918 3 - 1
1. Rieks Taal      2016 - Lambertus van der Marel 2198 1 - 0