Ook Assen 5 ten onder tegen Rodenaren

Wat vooraf ging

In het voorjaar van 2012 zijn een aantal enthousiastelingen gestart en geslaagd voor Stap 4, gegeven door Tinus Spriensma en Gertjan Haan. Vanaf het begin was het de bedoeling dat we in het najaar zouden starten met Assen 5. Na wat onderlinge schermutselingen thuis bij Tinus in de zomer en een hier en daar wat stroeve start in de interne competitie begonnen we begin november eindelijk met onze eerste externe partij tegen Ter Apel uit. Vooraf waren de gezichten toch wat gespannen, want ondanks de ruime levenservaring van de heren van Assen 5 staat die in geen verhouding tot de ervaring op de 64 velden. Met nuchter verstand werd evenwel een prima resultaat bereikt: 2-2.

Na het onverwachte gelijkspel tegen Ter Apel uit (2-2) togen wij, de jonge honden van Assen 5, op 26 november naar Roden om het op te nemen tegen de koploper: Roden 3. Zo rond 19.20 troffen we elkaar voor het mooie oude pand aan de Schoolstraat 1. Op het laatste moment werd besloten hoe we zouden spelen. Tinus als meest ervaren speler op bord 1. Mark met de eerste overwinning uit Ter Apel (bord 4) op zak, mocht het nu op bord 2 gaan proberen. George op bord 3 en Remco op bord 4 completeerden het viertal.

Na twee en een half uur haalde George het eerste punt binnen. Hij verschalkte in een Philidor met een paardvork de dame van zijn tegenstander: 1-0 voor Assen 5.
Kort daarna bood Tinus zijn tegenstander remise aan, in een voor ons gevoel volstrekt gelijkwaardige stelling. Na ampel overleg tussen twee teamleden en enig protest van Tinus werd doorgespeeld, men stond immers met 1-0 achter. Of het nu de irritatie was bij Tinus of dat zijn tegenstander ineens veel beter ging spelen is niet duidelijk. Na 41 zetten konden de stukken in de doos: 1-1.
Vervolgens bleef het op bord 4 lange tijd spannend maar moest Remco zich na 68 zetten gewonnen geven. Ikzelf kwam goed uit de Italiaanse opening maar vergaloppeerde me op het moment dat mijn tegenstander een mindere zet deed. Vervolgens werd het keurig uitgespeeld en viel ook aan bord 2 na bijna 4 uur spelen het doek: 1-3 voor Roden. De heren van Roden 3 bleken over het algemeen beter, maar over vooral meer ervaring te beschikken. Het prille schaaktalent van Assen 5 is hier nog niet tegen opgewassen. Volgende wedstrijd wordt Hoogeveen thuis en dan wordt het tijd voor een eerste overwinning!

Mark Hoogendijk

Roden 3            1421 - Assen 5           1309 3 - 1