Assen 4 begint met grote overwinning

Verslag: Jacob

Assen 4 speelde haar eerste wedstrijd tegen Dwingeloo 2 een team waar we verleden jaar in de gemeenschappelijke laatste ronde nog van verloren. Dit jaar waren de verwachtingen iets hoger gespannen aangezien Assen 4 met René den Dekker een sterkere opstelling kan maken, tevens kwam Dwingeloo 4 ietwat verzwakt naar Assen. Het wedstrijdverloop:

Freek van der Werff speelde op bord 2 het vier-paardenspel en wist al vrij snel een winnende koningsaanval op het bord te krijgen en was omstreeks negen reeds klaar (1-0). Op dat moment stond ook Jan Boer zeer goed, na zo’n 10 zetten was hij volledig ontwikkeld en had zijn tegenstander enkel met loper en pionnen gezet. Niet veel later was de uit de ontwikkelingsvoorsprong komende aanval beslissend en kon zwart de vlag strijken (2-0). Op de volgende uitslag moest iets langer worden gewacht, René den Dekker, met zwart op het eerste bord, had een partij waarin de stelling vrij gesloten was, waarin veel gemanoeuvreerd werd en waarin wit iets meer ruimte had maar niks met deze ruime kon aanvangen, remise waardoor de witspeler remise aanbood hetgeen door René geaccepteerd werd (2.5-0.5). Cor van der Werff kwam goed uit de opening, wist een kwaliteit te winnen maar zijn stukken werkten op een of andere manier niet goed samen. De Dwingeloo-speler wist met zijn Dame Cor’s stelling binnen te komen en dwong Cor tot de de ruil dame tegen toren en de partij leek verloren te gaan. In een eindspel twee torens tegen dame+paard kwamen Cor’s torens echter steeds beter in het spel voor en hij wist uiteindelijk te winnen. We hadden onze eerste wedstrijd gewonnen (3.5-0.5). Gerwin Kolkman speelde op bord 5 een zeer gedegen partij, hij wist na een grote ruil in het middenspel een pion te winnen, toen nog 1 en daarna nog eentje. Zij paard was sterker dan de tegenstanders loper. Zeer geroutineerd buitte hij zijn pionnenvoordeel uit en wist met 1 pion te promoveren (4.5-0.5). Op het laatste bord keek Robert Dijks zeer lange tijd tegen een verloren stelling aan. In de beginfase had hij stuk ingeleverd waarna hij een alles of niks koningsaanval opzette door met zijn pionnen op te rukken. Hij verwaarloosde de overige pionnen maar had zelfs kans middels een combinatie de zaak in 1 keer uit te maken, helaas zag Robert de combinatie niet en stormde hij iets te snel met zijn pionnen naar voren. Wel creëerde hij een open h-lijn waardoor zijn tegenstander het stuk weer moest terug geven. Met een aantal pionnen minder het eindspel ingaand wist Rob nog onverwacht remise te maken (5-1).

De volgende wedstrijd zal zeer zeker een stuk lastiger worden, in Hoogeveen treden we dan aan tegen Hoogeveen 2 toch wel de favoriet in deze klasse. Hoogeveen 2 staat gelijk wel onder druk want ze gingen in de eerste ronde onderuit tegen Hoogeveen 3. Kansloos zijn we dan ook zeker niet.

Assen 4             1576 - Dwingeloo 2    1467 5 - 1
1. René den Dekker     1775 - Fokko Tuin     1718 ½ - ½